De groenste wijk van Leiden
Verkeer & mobiliteit
- Gegevens
De wijkvereniging heeft een brief gestuurd aan de gemeenteraad over het plan om de 'Verlengde Kooilaan' aan te leggen. In die brief wordt aan de gemeenteraad gevraagd om serieus te kijken naar andere mogelijkheden om het verkeer van en naar de wijk te regelen. De gemeenteraad spreekt op donderdag 6 april over deze zaak.
De tekst van de brief staat hieronder.
- Gegevens
De werkgroep Verkeer & mobiliteit laat het volgende weten.
De gemeente wil graag heel veel extra woningen bouwen langs de Willem de Zwijgerlaan. De gemeente wil ook dat het verkeer op de Willem de Zwijgerlaan beter doorrijdt. Daarom heeft de gemeente nu een plan gemaakt. Dit plan heet: Park de Zwijger. De gemeente wil het verkeer op de Willem de Zwijgerlaan voorrang geven. De gemeente wil daarom een tunnel maken onder de kruising van de Sumatrastraat / IJsselmeerlaan. Het overige verkeer uit Leiden-Noord en de Merenwijk wil de gemeente omleiden via een nieuwe, drukke weg, dwars door de Tuin van Noord, de Verlengde Kooilaan. Nu nog kun je gewoon via de IJsselmeerlaan naar de Willem de Zwijgerlaan rijden maar binnenkort kan dat voor een heel groot deel niet meer rechtstreeks maar moet dat noodgedwongen via de Verlengde Kooilaan. De werkgroep Verkeer en Mobiliteit van de Merenwijk is niet betrokken bij deze ontwerpen. Wij willen dat de gemeente ons serieus neemt. Wij willen meedenken en kunnen wonen en leven in een leefbare Merenwijk.
Kom dinsdag 7 maart 20.00 uur naar de vergadering van de commissie Stedelijke Ontwikkeling in het Stadhuis
Meer informatie over de 'Gebiedsvisie Park de Zwijger' met ideeën over een Verlengde Kooilaan is hier te vinden; daar zijn ook de vijf bewonersreacties te vinden die konden worden ingediend tot 31 oktober 2022.
- Gegevens
Wijkvereniging Merenwijk verzorgt een informatieve bijeenkomst over diverse vormen van vervoer in en rondom de wijk. Dat gebeurt op woensdagavond 28 september in Pop-in (dat tot voor kort het pop-up museum heette, de winkel waar eerder jarenlang de Etos zat). De werkgroep Vervoer van de wijkvereniging verzorgt deze bijeenkomst, die uit drie onderwerpen zal bestaan.
- Gegevens
Het is weer mogelijk om een wandeling 'rondom het golfterrein' uit te breiden met een uitstapje naar het eiland Koudenhoorn in Warmond. Net als vorig jaar maakt een pont de oversteek over de Groote Sloot. Deze veerdienst werkt alleen op vrijdag, zaterdag en zondag vanaf nu tot eind september, tussen 10 en 18 uur. Er zijn veel wijzigingen ten opzichte van vorig jaar: de pont is een stuk groter, er kunnen fietsen mee en het kost nu 2 euro per keer.
Ondanks dat de pont dit jaar een stuk groter is, zal die varen op elektriciteit die is opgewekt met de eigen zonnepanelen op het dak. Of dat altijd voldoende energie oplevert, zal moeten blijken. De pont is leuk voor Merenwijkers, maar het is en blijft vooral een experiment. Onderzocht wordt of de pont uiteindelijk helemaal 'autonoom' kan varen, dus zonder bediening. Het bedrijf Future Mobility Network, dat hier achter zit, heeft grootste plannen voor allerlei vormen van modern vervoer.
Nieuw is dit jaar ook dat de pont telefonisch is op te roepen als die 'aan de andere kant' van de sloot ligt.
Op woensdag 13 juli zal deze nieuwe pont 'officieel' in gebruik worden genomen, waarbij diverse hotemetoten aanwezig zullen zijn.
- Gegevens
Ouders van leerlingen op de basisscholen aan de Zwartemeerlaan gaan samen zorgen voor een veiliger omgeving tijdens het in- en uitgaan van de scholen. Omdat de onveiligheid vooral ontstond door de auto's van ouders die hun kind brengen en halen, is het eerste doel: minder auto's. En dus: meer lopen. Deze activiteit wordt krachtig ondersteund door Voetgangersbeweging Nederland (die vooral wordt bestuurd door Merenwijkers).
Het 'halen en brengen met de auto' nam in de tijd gestaag toe. Omdat dit de onrust en onveiligheid verder vergrootte, besloten nóg meer ouders hun kind met de auto te brengen, wat de situatie alleen maar verergerde.
- Gegevens
Een geluidsscherm van 1 m hoog komt tussen de weg en de ventweg (waar de blauwe auto rijdt).Langs de Willem de Zwijgerlaan wordt de komende anderhalve week wat graafwerk verricht. Dit is ter voorbereiding van de bouw van geluidsschermen. Met het graven wil men onderzoeken hoe stevig de ondergrond is en waar eventueel kabels en leidingen liggen. De werkzaamheden gebeuren op 12, 19, 22 en 23 april.
Bij het graafwerk worden mogelijk wat struiken gesnoeid of gerooid. Dit groen zal worden teruggezet na het bouwen van de geluidsschermen. De bouw van de geluidsschermen start volgens plan in het eerste kwartaal van 2022. Die schermen zijn vooral nodig omdat de Willem de Zwijgerlaan onderdeel uitmaakt van de Leidse Ring Noord.
- Gegevens
Op maandag 23 november is gestart met de reconstructie van de kruising Broekweg-Veluwemeerlaan.Er lijkt veel verkeerd te lopen rond de aanpassing van de kruising van fiets/voetpad Broekweg met de rondweg, die ter plekke Veluwemeerlaan heet. In een ultime poging om de plannen te wijzigen is Wijkvereniging Merenwijk mede-ondertekenaar van een brief die op donderdag 19 november is gestuurd aan wethouder Ashley North, maar inmiddels is het werk aan de weg op maandag 23 november begonnen.
- Gegevens
De wijziging van de kruising van fietspad Broekweg met de rondweg (Veluwemeerlaan) start op maandag 23 november. Die klus gaat vier weken duren, mede omdat er wel altijd over één weghelft doorgang moet zijn voor bussen en hulpverleners, en daarmee ook voor gewone auto's. Voor fietsers is er geen blijvende doorgang; zij worden omgeleid door de wijk, wat zal worden aangegeven met borden.
De kruising wordt zodanig aangepast dat niet langer fietsers voorrang hebben, maar auto's. Dit is naar verwachting veiliger, omdat het overeenkomt met wat mensen verwachten. De Wijkvereniging Merenwijk bepleitte overigens een ander soort aanpassing: laat fietsers en wandelaars voorrang houden en maak voor auto's een knik in de weg om de snelheid af te remmen.
De gemeente Leiden heeft in de woonbuurten in de nabijheid van die kruising een brief verspreid met meer informatie over de werkzaamheden. Daarbij zat ook een plattegrond die bedoeld is om de omleidingsroutes weer te geven. In feite is dit meer een werktekening voor gemeentewerken waarop is aangegeven op welke plekken allemaal waarschuwingsborden moeten komen te staan die de omleiding aangeven. Die plattegrond staat hieronder – klik erop voor een grotere versie.
- Asfalteren WdZ-laan uitgesteld naar november
- Wijkvereniging wilde ándere kruising Broekweg-Veluwemeerlaan
- Stremmingen op Willem de Zwijgerlaan 15-19 oktober
- Extra verkeersdrukte op 22 - 26 oktober
- Fietsroute naar station 2 jaar lang gestremd
- Fietsplan maakt Merenwijk beter en veiliger bereikbaar
- Nieuwbouw scholen aan Broekplein
- Leiderdorp blokkeert 70 km/u over LRN